Šikana


Poradna webu Minimalizace šikany

Domácí webové stránky s tématikou šikany:

Společenství proti šikaně , www.sikana.org
Internet poradna, www.internetporadna.cz
Sdružení Linka bezpečí (116 111) , www.linkabezpeci.cz
Amnesty International ČR, www.amnesty.cz

 

Šikana je jakékoli chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat jiného člověka, případně skupinu lidí. Může mít různé formy a roviny průběhu. Nejčastěji nese prvky psychického nátlaku a fyzického ubližování. Šikana je velmi nebezpečná.
Její následky na duševním a tělesném zdraví mohou být vážné a i celoživotní.

 

Vývojová stádia šikany

1. Ostrakismus
První stádium je velice obtížné vypozorovat a rozpoznat. Prvky šikany jsou dosti skryté a jednotlivé odlišnosti v chování dětí, nenesou pro učitele tak čitelnou informaci, jako je tomu u stádií dalších. Nedochází, ještě k fyzickému napadání, není vytvořená kohezní skupina, která by systematicky oběť tvrdě trápila apod.. Sledování tedy vyžaduje větší pozornost a citlivost (rozlišovací schopnost) k různým jevům, které se ve třídě běžně objevují (viz. teasing, běžné konflikty,vtípky apod..). Nejčastěji to vypadá tak, že se ve skupině objeví děti, které jsou z nějakého důvodu neoblíbení (někdy pomůže nevědomky i učitel) a pomalu se dostávají na její chvost. Stávají se terčem narážek, pomluv, legrácek atd. (stávají se „černou ovcí“, outsiderem skupiny). Takové děti se často neumějí dostatečně, účinně bránit (a časem i „nechtějí“) a pomalu přijímají roli utlačovaného a odstrkovaného = ostrakizovaného. Tímto stádiem šikana většinou začíná a také často končí. Agresor v této fázi v podstatě testuje, kam až smí zajít. Zároveň potenciální oběť má v tomto stádiu největší příležitost se účinně bránit a smysluplně se vymezit (je pro ni klíčová).

2. Psychická manipulace a fyzická agrese
V této fázi již často dochází vedle psychického nátlaku, k otevřenému agresivnímu jednání (strkání, bití, fyzické vytěsňování - povyšování , ničení věcí apod…). Agresor cítí uspokojení z toho, že má moc, a že se ho oběť bojí. Zkouší zároveň jaké postavení má ve skupině a snaží se na sebe navázat ostatní vlivné i nevlivné členy. Manipuluje tak nejen s obětí, ale i s celou skupinou. Utvrzuje obraz oběti jako „černé ovce“ a potřebu (nutnosti, správnosti) ho týrat – trestat. Pokud není ve skupině dostatečně silná morální základna stojící na přátelských vztazích a odporu k násilí, šikana se rozjíždí ve větším rozsahu. Tzn. přidávají se ostatní členové skupiny – 3. stádium.

3. Vytváření jádra

Třetí stádium je pro bezpečnost oběti (i skupiny) klíčové. Pokud se udrží trend druhého stádia a ve skupině se neobjeví a dostatečně neprojeví odpor k praktikám agresorů, dochází k vytvoření kohezního „ úderného jádra“. Toto jádro je již zcela přesvědčeno o správnosti svého jednání a vytváří atmosféru strachu – „Jdeš s námi nebo proti nám“. Na stranu agresorů se přidávají další jedinci z neutrální části skupiny. Ohroženi jsou tak další méně oblíbení jedinci z okraje skupiny nebo jedinci v opozici - názorové menšině (i když dosud byli docela oblíbeni). Oběť v tuto chvíli již nemá důvěru v kamarády, blízké ani učitele (přestává rozlišovat mezi přáteli a nepřáteli).

4. Vytváření norem
V této fázi je již skupina plně orientovaná na normy agresorů. I děti z dříve neutrální části skupiny nyní začínají šikanovat a chovat se jako agresoři. Agresivní a manipulativní chování se stává normou. Jakákoli problematická situace, která ve třídě nastane, se sveze po oběti jako ventilu napětí. I děti, které samy do této chvíle byly na chvostu skupiny, začínají ubližovat (obrana - nechtějí se dostat do podobné pozice). Oběť již nemá šanci vzdorovat, smiřuje se s chováním ostatních a naopak začíná být na šikaně lehce závislá (u agresora již plná závislost).

5.Totalita, dokonalá šikana
V tomto stádiu již nemá škola (učitelé) na skupinu žádný vliv. Ve skupině jsou již přesně rozděleny role (vůdce, kdo vymýšlí, kdo hlídá ..atd.). Skupina kooperuje a systematicky oběť využívá a trápí. Oběť paradoxně začíná mít pocit, že agresoři jsou ti jediní, kteří mají pravdu a při vyšetřování je hájí. Zároveň trpí silnými pocity viny a méněcennosti. Kromě silné závislosti hlavních agresorů na šikaně, se dostává do lehké závislosti i zbytek skupiny.

1. typ - hrubý, primitivní, impulsivní, se silným energetickým přetlakem, kázeňskými problémy - narušeným vztahem k autoritě, někdy zapojený do gangů páchajících trestnou činnost.
Vnější forma šikanování
Šikanuje masivně, tvrdě a nelítostně, vyžaduje absolutní poslušnost, používá šikanování cíleně k zastrašování ostatních

2. typ - velmi slušný, kultivovaný, narcisticky šlechtěný, sevřený, zvýšeně úzkostný, někdy i se sadistickými tendencemi v sexuálním smyslu.
Vnější forma šikanování
Násilí a mučení je cílené a rafinované, děje se spíše ve skrytu, bez přítomnosti svědků

3. typ - “Srandista”, optimistický, dobrodružný, se značnou sebedůvěrou, výmluvný, nezřídka oblíbený a vlivný.
Vnější forma šikanování
Šikanuje pro pobavení sebe i ostatních, patrná snaha vypíchnout “humorné” a “zábavné” stránky
 

 

 

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si web zdarma!Webnode